2010. június 22., kedd

Június 21. Srila Baladeva Vidyabushana születésnapja

Srila Baladeva Vidyabhusana egy nagyon lemondott, tiszta bhakta volt, akiben a hírnév utáni vágynak még a töredéke sem volt meg. Számtalan írása maradt fenn az emberiség javára. Valahogy sosem említette születési helyét vagy mesélt a családi hátteréről, így életének ezen részletei igazából nem ismertek.

A történészek úgy becsülik, hogy valamikor a XVIII. században született, valószínűleg Orisszában. Korán befejezte nyelvtani, költészeti, retorikai és logikai tanulmányait, majd zarándokútra indult. Többek között ellátogatott Tattvavadiszhoz is Dél-Indiába, és így alaposan megismerte Sri Madhvácsárja tanításait. E filozófia mély benyomást tett rá és egyik fő képviselőjévé vált India szerte.

Eljutott Utkaladesába is, ahol találkozott Sri Rasikananda Deva egyik nagy tanítványával, név szerint Sri Radha-Damodara Devával, aki kifejtette a Gaudija Vaisnava filozófiát, ahogy Srí Gaurszundara magyarázta. Ezek a beszélgetések behatoltak a szívébe és felébresztették benne az isten iránti szeretetet. Így néhány nap után avatást kapott a Radha-Krisna mantrával és megkezdte a Sat-sandarbha (Srí Jiva Goszvámi műve) tanulását.

Nagyon rövid időn belül a Gaudiya Vaisnava filozófia kiváló ismerőjévé lett. Tanítója hozzájárulásával és áldásával elment Sri Vrindáváná Dhamába, hogy Srila Visvanatha Cakravarti Thakura alatt tanulmányozza e tanításokat.

Sri Visvanatha Cakravarti Thakura különösen elégedetten látta alázatos, szelíd természetét és a lemondást, illetve a Védák alapos ismeretét, mely jellemezte Baladevát. Gondosan igazította útba őt az acintya-bhedabheda-tattvában. Baladeva teljesen elfogadta a Gaudiya Vaisnava filozófiát és nagy energiával kezdett prédikálni.

Ez idő tájt a Srí tanítványi láncolat tagjai a királyi udvarban, Dzsaipurban némi vitát kezdeményeztek. Panaszolták, hogy mivel a Gaudiya Vaisnaváknak nincs magyarázatuk a Védanta-szútráról (a Védák rövidített lényege), nincsenek felhatalmazva a murti (Isten formáját ábrázoló szobor) imádatára, emiatt az imádatot át kellene adni a Srí tanítványi láncolat számára. Azt is kifogásolták, hogy Srimati Rádharáni és Sri Sri Govinda-Gopinatha együttes imádata a szentírásokban sehol sincs engedélyezve.

A király, Szadacsari Radzsa, a Gaudiya tanítványi láncolaton belül kapott avatást. Így bizalmas üzenetet küldött Vrindavanába, melyben informálta az ottani bhaktákat, hogy mi történt. De ugyanakkor a király kénytelen volt kivinni Radharánit a templomszobából, és felmenteni a bengáliai Gaudiya Vaisnava pudzsárikat (oltári szolgálatot végző papokat) a murti imádatban történő részvétel alól.

Srila Viswanath Cakravartipada ekkor már nagyon idős volt, így ő nem tudott Dzsaipurba utazni. Elküldte hát maga helyett tanítványát, Srí Baladévát, aki teljes mértékben járatos volt a szentírásokban és így képes volt megfelelően szembeszállni a kihívással. Egy nagy gyűlésen olyan erőteljes érveket hozott fel Ramanudzsa követőinek, hogy nem tudtak válaszolni ezekre. Később kifejtette nekik: "A Gaudiya Vaisnava tanítványi láncolat létrehozója, Srí Csaitanja Maháprabhu, a Srímad Bhagavatát, úgy, ahogy Maga Sríla Vjászadéva öszeállította, a Védanta-szútra természetes magyarázataként fogadta el. Ezt a Sat-sandarbha (egy vaisnava szent írása, melyben alapvető teológiai témákat összegez) bizonyítja."

A gyűlésen résztvevő tudósok viszont nem fogadtak el semmi mást a szútrával kapcsolatban, csak a közvetlen magyarázatot. Nem volt más megoldás, Baladéva megígérte, hogy bemutat nekik egyet.

Nagyon megbántva, Srí Baladéva elment Srí Govindaji mandirjába, és miután felajánlotta alázatos hódolatát, informálta Srí Govindát mindenről, ami történt. Azon az éjszakán az Úr megjelent neki álmában s arra utasította, hogy írjon egy magyarázatot a Védánta-szútrához. "Én fogom diktálni neked, hogy mit írj és ezért senki sem lesz képes megtagadni annak elfogadását."

Ilyen csodálatos álom után, Baladéva teljesen felélénkült és úgy érezte megújult erő ömlik szívébe. Elkezdett írni és néhány napon belül elkészült a magyarázattal, melynek 'Sri Govinda Bhasya' címet adta.

Srí Baladéva magával vitte a magyarázatot a Ramanandi tudósok gyűlésére. A magyarázat felolvasása után a tudósok megszólalni sem tudtak. Így a Gaudiya tanítványi láncolat győzelmét hirdették közel s távol és a király, más bhaktákhoz hasonlóan, a boldogság tengerében úszott. A tudósok ezután a 'Vidyabhusana' ("Akinek a tudása a dísze") címet adományozták Srí Baladévának.

Ez a gyűlés 1628. Sakabda évben történt Goltában, nem messze a jelenlegi Dzsaipur várostól. Baladeva Vidyabhusana Vijaya Gopala murtiját állította fel ott a goltai Mandiránál, de e murtik jelenlegi holléte nem ismert. Ettől a naptól kezdve a dzsaipuri Maharadzsa kihirdette, hogy a Srí Govinda áratiját (felajánlások Istennek) kell először elvégezni, és csak azután végezheti áratiját a többi templom.

Miután elfogadták vereségüket, a Ramanandi tudósok kifejezték óhajukat, hogy avatást fogadjanak el Sri Baladeva Vidyabhusanától. Kifejezték arra vonatkozó igényüket is, hogy a négy hiteles tanítványi láncolat közé tartozhassanak. A Srí tanítványi láncolat nagy tekintélynek örvendett és első híve volt a dasya-bhaktinak (az odaadó szolgálatnak).

Dzsaipurból visszatérve Vrindávanába, Srí Baladéva bemutatta a győzelemről szóló igazolást Srila Visvanatha Cakravarti Thakurának és elmesélt mindent, ami történt. Minden bhakta hatalmas eksztázisban volt e hírek hallatán és Cakravartipada teljes áldását adta Srí Baladévának. Sri Baladéva Vidyabhusana ekkor kezdte írni Srila Jiva Gosvami Sat-sandarbhájának magyarázatát.

Baladeva Vidyabhusana a vrindávánai Gokulananda Mandirában levő Sri Jayát és Sri Vijaya Govindát személyesen imádta. Néhány hívő véleménye szerint Sri Baladeva Vidyabhusana állította Sri Syamananda Prabhu, Sri Sri Radha-Syamasundara murtijait.

Miután Sri Visvanatha Cakravarti Thakura kedvtelései véget értek ezen a földön, Sri Baladéva Vidyabhusana lett a Gaudiya Vaisnava tanítványi láncolat következő ácsárjája (a vaisnava szentjeink egy másik neve, mely szó szerint azt jelenti: "aki a példájával tanít").

A Vedanta-syamantaka végén, Sri Baladéva Vidyabhusana így emlékezik meg lelki tanítómesteréről: "Egy brahmana guru, Sri Radha-Damodar Deva, azért küldött engem ide Vrindavanába, hogy bemutassam a Vedanta-syamantaka című művet, amit az ő kegyéből, Srimati Rádharáni örömére alkottam."

Sríla Baladéva Vidybhusana később Srí Govinda dászaként vált ismertté. Két jólismert tanítványa: Srí Vidya dásza és Srí Nandan Misra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése